Huisregels en gebruiksvoorwaarden

Bewonersvereniging OSP (hierna te noemen: OSP) biedt op zijn website het OSP Forum aan (hierna te noemen: forum). Hierop zijn onderstaande gebruiksvoorwaarden en huisregels van toepassing.
Meest recente aanpassing: 24 februari 2020

Gebruiksvoorwaarden
Voor wie?

Dit forum is in de eerste plaats bedoeld voor bewoners uit onze wijken (1221) in Hilversum die graag
mee willen praten over bewonerskwesties. Daarnaast zijn bedrijven en instanties welkom om zich in
discussies te mengen, vragen te beantwoorden en tekst en uitleg te geven.
Verder is het forum bedoeld voor discussie over maatschappelijke en bestuurlijke kwesties die
betrekking hebben op overheden, zoals de gemeente Hilversum en met betrekking tot onze wijk in
het speciaal. Dit kunnen kwesties zijn omtrent verkeersveiligheid, woningsplitsing en verloedering,
groen in de wijk, kinderspeelplekken etcetera, maar ook kwesties over contacten met ambtenaren en
bestuurders, waarbij de positie van bewoners in die kwesties zwakker is dan die van deze overheden.
De Moderator beslist of de deelnemer aan de voorwaarden voldoen en kan worden toegelaten.
Geregistreerd? Dan ben je akkoord
Om het forum beschaafd, informatief, aangenaam, constructief en interessant te houden heeft OSP
gebruiksvoorwaarden en huisregels opgesteld. Die zijn te lezen op deze pagina. Wanneer je je
registreert als forumgebruiker – hierna te noemen: gebruiker – ga je akkoord met deze voorwaarden
en regels.
OSP behoudt zich het recht voor om deze voorwaarden en regels op ieder moment te wijzigen. Het is
dan ook aan te bevelen om ze regelmatig zelf te controleren op wijzigingen. De datum van de meest
recente wijziging vind je bovenaan dit document.
Deze gebruiksvoorwaarden en de huisregels zijn niet alleen van toepassing op het forum, maar ook
op  alle andere content die door derden (dus niet door OSP) is geproduceerd, zoals de columns en
zoals de reacties onder de artikelen op de OSP-website.
Redactioneel contact
OSP kan contact met je opnemen naar aanleiding van informatie die je op het forum hebt geplaatst.
Gebruikersgegevens
Als gebruiker van het forum sta je toe dat Bewonersvereniging OSP de door jou opgegeven
informatie, alsmede je IP-adres bij registratie en bij iedere post (forumbijdrage), in zijn database
opslaat. Deze gegevens verstrekt Bewonersvereniging OSP niet zonder jouw toestemming aan
derden, tenzij politie of justitie hierom vraagt, de rechter dat beveelt, of er evident sprake is van
onrechtmatig gedrag op het forum.
Noch OSP, noch de Forumsoftware zijn verantwoordelijk als je gegevens door een forumhack toch
openbaar gemaakt zouden worden.
Openbaarheid
Als forumlid draag je bij aan de discussies op onze website. Daarmee wordt een flink archief
opgebouwd over allerlei onderwerpen. Deze onderwerpen zijn openbaar en in google terug te
vinden. Realiseer je dat voor je op ons forum post.
Forumbeheer
Het forum wordt beheerd en gemodereerd door de webredactie van OSP (hierna te noemen: de

Moderator). De Moderator kan te allen tijde en zonder overleg of toelichting berichten aanpassen of
verwijderen, daar waar zij van mening is dat deze in strijd zijn met de gebruiksvoorwaarden
huisregels, of daar waar de leesbaarheid/begrijpelijkheid van een bericht/onderwerp in het geding is.
De Moderator behoudt zich het recht voor om gebruikers, al dan niet tijdelijk, de mogelijkheid tot
posten en de toegang tot het forum te ontzeggen, mochten zij zich naar het oordeel van de
Moderator niet aan de gedragsregels houden. Hieraan gaat minimaal één waarschuwing vooraf,
tenzij de overtreding naar het oordeel van de Moderator ernstig genoeg is om direct tot een al dan
niet tijdelijke verbanning over te gaan.
Aansprakelijkheid
Deelnemen aan en gebruikmaken van het forum geschiedt geheel op eigen risico van de gebruiker.
De content die andere gebruikers dan OSP op het forum plaatsen, geeft uitsluitend de persoonlijke
mening weer van de betreffende gebruiker en de juistheid of onjuistheid ervan komt geheel voor
diens rekening. Bewonersvereniging OSP kan nooit, op wat voor manier dan ook, verantwoordelijk
worden gehouden voor de inhoud hiervan.
Bewonersvereniging OSP is nooit aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook, die het gevolg is
of zou kunnen zijn van en/of verband houdt met het gebruik van het forum.
Misbruik melden
Kom je een post op het forum tegen die naar jouw mening in strijd is met de gebruiksvoorwaarden
en/of huisregels? Ga daarover dan niet in discussie op het forum, maar meld het bij de Moderator via
de meldknop bij het desbetreffende bericht (als je bent ingelogd) of stuur een e-mail naar
webredactie ( at ) OSP (koppelteken) eo( punt ) nl (voeg zelf @ en . in).
(werbredactie@osp-eo.nl).
Forumsoftware
Dit forum werkt op basis van phpBB. Dit is forumsoftware die is vrijgegeven onder de ‘General Public
License’ (GPL). Zie www.phpbb.com voor meer informatie omtrent phpBB.
Huisregels
Registratie en lidmaatschap

  1. Meld je aan met het mailadres waarop je te bereiken bent en onder vermelding van de straat
    waar je woont, zodat we kunnen begrijpen vanuit welk perspectief je spreekt. Deze worden niet
    gepubliceerd en/of zichtbaar gemaakt, tenzij je zelf aangeeft dat te willen.
    Gebruikersnamen kunnen in het belang van de continuïteit in de discussies uitsluitend worden
    gewijzigd als de privacy in het geding is.
    Anonieme gebruikers worden verwijderd/niet toegelaten.
  2. Het e-mailadres dat gekoppeld is aan het forumaccount van een gebruiker dient zowel bij
    registratie als tijdens het forumlidmaatschap geldig, actief en niet-tijdelijk te zijn. Dit e-mailadres
    wordt gebruikt om het account te activeren. Tevens kan de redactie of de Moderator dit e-
    mailadres gebruiken om contact met je op te nemen. Als je e-mailadres na registratie verandert,
    ben je zelf verantwoordelijk voor het aanpassen hiervan in je gebruikerspaneel.
    Indien wij vaststellen dat je geregistreerd staat met een tijdelijk e-mailadres (ook wel genoemd:
    tempmail, disposable e-mail, enzovoorts) leidt dit tot een onmiddellijke en permanente
    verbanning.
  3. Het telefoonnummer dat gekoppeld is aan het forumaccount van een gebruiker dient zowel bij
    registratie als tijdens het forumlidmaatschap geldig en actief te zijn. Indien wij vaststellen dat je

geregistreerd staat met een ongeldig of niet-actief telefoonnummer, of met andermans
telefoonnummer, kan dit leiden tot een onmiddellijke en permanente verbanning.

  1. Gebruikmaking van anonieme proxyservers, open proxies of zogenaamde anonymizers om je IP-
    adres te verhullen is verboden en kan leiden tot een onmiddellijke en permanente verbanning.
  2. Het is gebruikers toegestaan om een schuilnaam / alias als gebruikersnaam te voeren, maar het
    is gebruikers niet toegestaan om zich voor te doen als een ander (rechts)persoon. Schending van
    deze regel kan leiden tot een onmiddellijke en permanente verbanning.
  3. Het is forumgebruikers niet toegestaan om op het forum actief te zijn onder meer dan één (1)
    gebruikersnaam. Schending van deze regel kan leiden tot een onmiddellijke en permanente
    verbanning.
    Berichten plaatsen
  4. De gebruiker is en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de berichten die hij / zij op het forum
    plaatst of heeft geplaatst.
  5. Belastende zowel als lovende uitlatingen over bedrijven, instanties, diensten of personen dienen
    altijd te worden onderbouwd.
  6. Hou je aan het onderwerp en blijf actueel. Dwaal niet af. Dat kan de discussie verstoren en kan
    aanleiding zijn je bijdrage te verwijderen. (Delen van) forumbijdragen die “off topic” zijn, oftewel:
    die niet of nauwelijks iets te maken hebben met het onderwerp van de discussie, kunnen dus
    worden verwijderd door de Moderator.
    Eventueel wordt contact met je opgenomen als wij aanleiding zien om jouw bijdrage onder een
    beter passend onderwerp te plaatsen.
  7. Overmatig gebruik van de citeerfunctie is niet toegestaan. Een quote van een eerder bericht
    dient dus relevant te zijn voor de nieuwe post waarin deze verwerkt is, en die nieuwe post moet
    ook inhoudelijk iets constructiefs toevoegen.
  8. We houden het netjes. Boos zijn en ongenoegen uiten mag, natuurlijk. Maar: geen beledigingen,
    geen gescheld, geen nare, suggestieve opmerkingen. Gebruikers respecteren elkaar en anderen
    door geen scheld- of vloekwoorden en nodeloos kwetsende tekst(en) te gebruiken. Agressieve,
    onwettelijke, bedreigende, lasterlijke, vulgaire, obscene, racistische, misleidende, onrespectvolle,
    niet-constructieve, irrelevante of anderszins ongepaste bijdragen zijn niet toegestaan.
    Onze moderator beoordeelt dat.
    Wil je toch je boodschap overbrengen, overweeg dan andere bewoordingen.
  9. Het is gebruikers niet toegestaan om in bijdragen op de man te spelen richting mede-
    forumgebruikers, of om mede-forumgebruikers te provoceren. Of er sprake is van op de man
    spelen/provocatie bepaalt de Moderator.
  10. Van bedreiging wordt zonder meer aangifte gedaan.
  11. Het is gebruikers niet toegestaan om persoonlijke informatie (zoals persoonsnamen, initialen,
    telefoonnummers, e-mailadressen en privé-adressen) van anderen in bijdragen te vermelden.
    Het is bovendien illegaal (inbreuk op privacy) en er kan aangifte van worden gedaan.
  12. Commerciële vermeldingen of andere vormen van spammen zijn niet toegestaan. Het is
    gebruikers dus niet toegestaan om reclame te maken, advertenties plaatsen of commerciële

bedrijven te promoten. Bij twijfel oordeelt de Moderator.

  1. Het is gebruikers alleen toegestaan om vermelding van en links naar andere (eigen) websites te
    plaatsen, ook naar commerciële websites, mits deze zinvol zijn in de context van de discussie,
    niet voornamelijk bedoeld zijn om reclame te maken en geen conflict opleveren.
    Of hiervan sprake is bepaalt de Moderator. Ook dient de gebruiker bij de link een beschrijving te
    plaatsen van hetgeen waar de link naar leidt. Een ‘kale’ link, dus zonder een dergelijke
    toelichting, kan verwijderd worden door de Moderator.
  2. Het is gebruikers niet toegestaan bijdragen te plaatsen die verwijzen of linken naar websites, die
    de wettelijke grenzen en/of de grenzen van fatsoen overschrijden.
  3. De voertaal van het forum is Nederlands. Berichten die geheel of gedeeltelijk in een andere taal
    zijn opgesteld, kunnen verwijderd worden.
  4. Wees zorgvuldig met de tekst van je bijdrage! Maak desnoods eerst een concept op je computer
    wat je kunt controleren op spelling, onjuistheden of niet lekker lopende zinnen.
    Bijdragen die (zeer) slecht te begrijpen zijn, bijvoorbeeld door taalfouten of gebrek aan
    interpunctie, kunnen verwijderd worden door de Moderator.
  5. Het veelvuldig of overdreven gebruik van meerdere hoofdletters (het zogenoemde ‘schreeuwen’)
    is niet toegestaan, evenals het overdreven gebruik van vet, cursief en emoticons. Of er sprake is
    van overdreven gebruik bepaalt de Moderator.
  6. De Moderator kan (zonder toestemming van de oorspronkelijke auteur) berichten aanpassen
    omwille van de leesbaarheid, duidelijkheid en vindbaarheid op de site/op internet.
  7. Bijdragen mogen maar één (1) keer worden geplaatst.
  8. Het is gebruikers niet toegestaan om teksten of beeldmateriaal van derden waarop auteursrecht
    rust, te plaatsen op ons forum, tenzij de gebruiker aantoont dat hij/zij daar toestemming voor
    heeft van de betreffende auteur.
  9. Enquêtes plaatsen is uitsluitend toegestaan na overleg met en toestemming van het bestuur.
  10. Onderwerpen kunnen na verloop van tijd kunnen worden gesloten.